måndag 19 november 2012

Fortsättning på Gustav och Anton i dimman

Förra veckan började eleverna skriva fortsättningen på berättelsen om krigarkungen Gustav Adolf och pojkarna som försvann i dimman. Idag har de fortsatt med sina arbeten på datorn. Eleverna skriver i programmet "skrivövningar" (vilket innebär att de får stödlinjer bakom texten). När eleverna skriver i Word så blir det automatiskt stor bokstav efter punkt. Det blir det inte i "skrivövningar", så eleverna får tänka till lite extra.

När eleverna skrivit klart går läraren igenom texten med dem.
"Här är det punkt, vad måste man tänka på sedan?"
"Stor bokstav?!"
Vi går också igenom stavfel, men annars kan vi inte peta för mycket i texten. Eleverna måste få känna att de har lyckats och få vara stolta över att de klarat av uppgiften.

En version av slutet på berättelsen - det finns många till...
När vi gått igenom texten med eleverna får de skriva ut ett exemplar (har de skrivit tillsammans med någon skriver de ut två). Därefter fyller eleverna i texten för hand, för att träna handstil, punkt, stor bokstav och stavning.
När berättelserna är klara hamnar de på väggen i korridoren
När skrivuppgiften är klar väljer de en bakgrund (ljusblå eller mörkblå tapetprov) och sätter upp den på väggen i korridoren.

Syfte:
  • Fantisera om ett eget slut.
  • Träna på punkt och stor bokstav (och ev. andra skiljetecken).
  • Träna handstil genom att fylla i texten för hand med penna.
  • Uppmärksamma hur bokstäver skrivs (en del är långa, andra fortsätter ner under raden).
  • Uppmärksamma hur ord stavas (om läraren har påpekat att ordet stavas annorlunda och det är rättat i texten, får eleven skriva ordet ännu en gång när de fyller i och befästa stavningen).
  • Låta andra läsa elevernas texter - stärker självförtroende, ökar skrivglädjen och motivationen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar