torsdag 22 november 2012

NTA uppdrag 11

"Hemlig blandning"
I det här uppdraget får eleverna en hemlig blandning av olika ämnen. (Det var salt och peppar eller socker och glitter.) Deras uppdrag var att att ta reda på vilka de olika delarna i blandningen är och att separera dem. Eleverna skulle planera, undersöka, observera, dokumentera och dra slutsatser.



Eftersom eleverna skulle nu få hjälp av vad de har lärt sig i tidigare uppdrag så drog vi oss till minnes vad vi gjort.
Vi gick även igenom arbetsgången i detektivarbetet.


Sedan var det dags att ta tag i uppdraget och vi delade ut den hemliga blandningen.

Det visade sig ganska snart vilka som varit uppmärksamma under NTA-lektionerna. De eleverna visste precis vad de skulle göra för att ta reda på vad som fanns i burkarna. De följde instruktionerna och arbetade systematiskt.



De elever som inte hade tillgodosett sig informationen och inte varit särskilt uppmärksamma under tidigare lektioner hade däremot lite svårare att hänga med i vad som skulle göras. De fick lite lotsning av lärare och kamrater. Vi tränar vidare på att lyssna på instruktioner!

Vad som sedan exakt doldes i blandningen får vi reda på om en vecka när avdunstningen är klar.

Syfte:
  • Att kunna använda vad de lärt sig
  • Att följa en instruktion
  • Att samarbeta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar