tisdag 20 november 2012

Fingeravtryck under lupp



Fingeravtryck. Vad vet ni? Läraren skriver på tavlan och ställer frågor. Vi resonerar tillsammans och kompletterar och skriver upp mer fakta.

Alla har olika fingeravtryck, även om man är tvilling med någon.
Fingeravtryck är som ett mönster.
Vi har även mönster under fötterna.
Fingeravtryck förändras inte, vi har samma hela livet.
Om man skaffar pass nu får man göra ett fingeravtryck.
Om vi tar på något blir våra fingeravtryck där, även om de inte syns så tydligt.
Polisen har ett fingeravtrycksregister för att kunna lösa brott.
Det finns en databas där polisen sparar på bilder av fingeravtryck.

Uppdrag från detektiven Sally Smart.
Man tager vad man haver, men gör inte som vi gjorde:
Det fungerade inte så bra att låtsas att vattenfärgerna var en stämpeldyna.
Tur att vi hade luppar, även om det var ganska svårt att se ändå.

Eleverna trycker sina fingeravtryck och skriver om vad de lärt sig.
Eleverna ska sätta sina fingeravtryck på ett papper och skriva minst tre "Vet du att-meningar" om fingeravtryck. De utgår från det vi pratat om och tar stödorden på tavlan till hjälp (båda för att minnas och stava orden rätt).

De använder lupp och förstoringsglas för att jämföra sina egna och kompisens fingeravtryck.

I efterhand kan vi tycka att det var lite svårt för eleverna att komma ihåg att meningarna skulle börja med "Vet du att..." varje gång och avslutas med ett frågetecken. De hade fullt fokus på skrivandet. De var jätteduktiga på att skapa meningar utifrån stödorden - de börjar bli vana nu! Men som sagt var, att skriva efter en viss form blev nog "för mycket". Många glömde och skrev vanliga meningar utan "Vet du att..." i början, men det godkände vi.

Under skrivandets gång går man som lärare runt och hjälper, många elever frågar hur ord stavas. När det gäller rättning så har vi varit lite överseende p.g.a. tids- och resursbrist. Med 25 elever i klassrummet och en lärare är det svårt att hinna gå igenom varje text med alla under en lektion. Det blir inte konsekvent rättning till 100 % alltså. Men vi gör så mycket vi hinner med! En del bokstäver hamnar också på fel rad på stödlinjerna, men vi fortsätter att påminna eleverna och de får träna vidare.
Vi har fokuserat på själva uppgiften: Har de kunnat skriva meningar om vad de lärt sig? Ja, då är uppdraget avklarat!


Syfte:
  • Skriva fakta utifrån stödord på tavlan (tankekarta).
  • Lära sig mer om fingeravtryck.
  • Träna handstil.
  • Kan eleven skriva med stor bosktav och punkt? Mellanrum mellan orden?
  • Är handstilen läslig för eleven själv och för andra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar