torsdag 25 augusti 2011

En vanlig dag under första skolveckan

Samling:
Eleverna smyger in till ljudet av klassisk musik och sätter sig på mattan för att vänta in sina klasskamrater. Sedan är det dags att sjunga gomorronsången (tränar det mesta: göra sin röst hörd, komma ihåg texter, gemenskap, glädje...):

Gomorron, gomorron, gomorron till dig
Gomorron, gomorron, gomorron till dig
Gomorron, gomorron, gomorron till dig
Gomorron, gomorron, gomorron till dig

Närvaron kollar vi genom att tillsammans t.ex. räkna baklänges: 24, 23, 22, 21, 20, 19... (tränar tallinjen).

Vi uppmärksammar även dagens datum och lägger en liten pinne i entalsburken, som får representera en ny dag i skolan. När vi kommer upp i tio pinnar måste vi byta dem mot en tiotalspinne och stoppa den i den tiotalsburken. Då har vi ett tiotal, men inga ental längre (tränar positionssystemet).

Sedan är det dags för genomgång av dagens schema med stöd av bilder som är uppsatta på whiteboarden.

Så här i början går mycket tid till att göra skyltar till bänkar, lådor och pärmar. Mycket tid går också åt till att skapa bra rutiner kring skolarbetet och framför allt till att lära känna barnen.

Efter lunch har vi utepass. Barnen har ett stort rörelsebehov och klassrummet blir mycket större ute i skogen! Då kan båda klasserna vara ute tillsammans också.

Slut-för-idag-sång med rörelser:
Gorilla, gorilla, gorilla (släng slappa hängande armar åt sidorna)
Schimpanserna går bra, schimpanserna går bra (gå på stället, armarna böjda)
Orangutang, orangutang, orangu-tango (svep en arm i taget åt sidan)
Babian, bäst i stan (knutna händer, banka på bröstet och upp i luften)
Babian, slut på dan (knutna händer, banka på bröstet och upp i luften)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar