fredag 15 februari 2013

Fredagsrutiner

Kännetecknande för våra fredagar har nu blivit:

Knyta ihop påsen.
Reflektera över veckan och checka av att allt skolarbete har blivit gjort - med hjälp av boken Röda Tråden. Vi förbereder även för nästa vecka genom att lägga in en ny planering i Röda Tråden. Boken skickas hem över helgen för att föräldrar ska kunna ta del av hur skolarbetet gått och vad som händer kommande vecka.

Göra klart veckans skolarbete.
Ta ansvar över sitt skolarbete både under veckan och nu när eleven ska ha koll på om de gjort allt eller behöver göra klart nu (för att slippa ta hem). Det blir även en särskild individanpassad lektion eftersom eleverna får tid för det som de behöver. En del blir t.ex. snabbt klar med matten, men behöver mer tid för att genomföra skrivuppgifterna. Och det får de här.

Elevens val.
Eleven väljer själva det ämne och område där de känner att de vill förkovra sig. De väljer också arbetssättet. De ska känna att de kan påverka sin skolsituation och t.ex. få skriva mer på datorn om de älskar det, spela mattespel om det är det som är roligast eller varför inte utöka det engelska ordförrådet med datorprogram?

Lilla Aktuellt.
Vi vidgar våra vyer och lyfter blicken utåt i landet Sverige, men även runt om i världen. Efteråt svarar eleverna på en frågesport där de ytterligare befäster kunskaperna. De som vill diskuterar med kamrater för att komma fram till det rätta svaret. Eleverna tränar också läsförståelse när de läser frågorna och de tre svarsalternativen. Efteråt går vi igenom de rätta svaren tillsammans. Visste man inte det rätta svaren gör det alltså ingenting, för det slutar med att alla kan när vi gått igenom dem!

Varannan vecka har vi även klassråd på fredagar, men inte denna vecka.

1 kommentar:

  1. Jag gillar värdefull information du ger till dina artiklar. Jag kan spara bokmärken till din blogg och har mina barn testa sig här i allmänhet. Jag är svagt positiv de kommer att bli informerad en hel del nya saker här än någon annan!

    SvaraRadera