En planet-grupp som sökläser fakta... |
... och en annan planet-grupp som skriver ner fakta - och det bäst på golvet! |
Idag har vi läst högt tillsammans i det rymdhäfte som alla har fått. Först en allmän del, med gruppindelningar och uppgifter med olika frågeställningar. Därefter kommer faktadelen om just deras egna planet.
Vi pratade om vad det innebär att samarbeta i grupp och sedan fick eleverna starta. De skriver svaren i en löpande text på handstilspapper, så att vi samtidigt tränar handstilen, mellanrum, stor bokstav, punkt m.m.
Till vår hjälp använder vi också en hög med biblioteksböcker om rymden.
Eleverna skriver en löpande text om sina planeter. |
Syfte:
- Samarbeta
- Skriva handstil
- Stava
- Sökläsa i faktatexter
- Läsa faktatexter
- Utöka ordförrådet, samt olika begrepp
Ur Läroplanen (LGR11):
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
-formulera sig och kommunicera i tal och skrift
-läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
-anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
-urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
-söka information från olika källor och värdera dessa.
Centralt innehåll i årskurs 1-3:
- Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
- Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
- Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
- Informationssökning och källkritik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar