tisdag 16 april 2013

Dagens tal, RRS och skillnad

Dagens tal
Vi har tagit upp den gamla vanan att börja mattelektionen med dagens tal. Lärarpraktikanten skriver dagens datum på tavlan och sedan får eleverna komma med förslag på vilket räknesätt och vilka siffror man kan använda för att komma fram till talet. 



Syfte:
  • Eleven tränar olika talkombinationer.
  • Eleven ser hur tal skapas av andra tal.
  • Eleven tränar de olika räknesätten.
  
RRS-rita, räkna, skriv
Eleverna får olika klurisar som de ska lösa, antingen själva eller med hjälp av varandra. Upplägget är alltid detsamma.
1.       Läs hela uppgiften.
2.       Läs varje meningen. Rita om du vill.
3.       Räkna – skriv på mattespråk.
4.       Skriv svar och enhet.
5.       Är svaret rimligt?

 Frågorna är uppbyggda på olika sätt, ibland är det ren räkning med ett ”riktigt” svar, ibland är det öppna frågor eller så får de testa olika kombinationer.

Syfte:
  • Eleven blir medveten om en arbetsgång som kan användas i annat matematikarbete.
  • Eleven får tänka till och inte bara arbeta via automatik.
  • Eleven får träna på att gestalta frågan på olika sätt.
  • Eleven får träna på att synliggöra sina lösningar.


Skillnad
Vi har gått igenom hur man kan räkna subtrahera på olika sätt när man har att göra med tvåsiffriga tal.

Entalen räcker till.
38-12 Här räknar eleven först tio talen 30-10=20 och sedan entalen 8-2=6 för att sedan addera dessa två summor 10+6=16.

Entalen räcker inte till.
25-18 Här kan eleven inte räkna med tiotal och ental på samma sätt eftersom 5 är mindre än 8. Då har eleven lärt sig att räkna upp från den minsta av de två talen tills den kommer fram till det högre. I matteboken har eleverna fått träna på detta med hjälp av tallinjen. Antingen kan man räkna alla entalen för sig emellan dessa tal eller så kan eleven först hoppa till det närmsta tiotalet för att sedan räkna entalen och lägga ihop dem.



Syfte:
  • Eleven får se att man kan räkna minus på olika sätt.
  • Eleven lär sig att se på tal och bestämma vilket sätt som är bäst att använda.
  • Eleven får träna på tallinjen.
  • Eleven tränar på begreppen tiotal  och ental.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar