torsdag 29 mars 2012

Gåtor med kommatecken




Måltimme. Då tränar vi lite extra på något speciellt. Antingen det som är svårt och eleven behöver få mer tid för eller något som är lätt och eleven vill lära sig ännu mer om. I ett klassrum har vi matte och i det andra svenska. Eleverna kan vara med i en grupp några gånger och i en annan grupp andra gånger, beroende på vad de ska träna på.

Idag har en grupp tränat på att skriva fler skiljetecken; kommatecken och kolon. Kommatecken används när man rabblar upp en massa saker, så då bestämde vi oss för att göra gåtor. Vi måste komma ihåg att när man bara har en sak kvar att rabbla upp, så skriver man och istället för ett kommatecken.

Eleverna satt två och två vid datorerna. Rubriken blev Vem är jag?. Den ena eleven hittade på en gåta och den andre skrev. Sedan bytte de roller.

Syfte:
  • Träna samarbete.
  • Lära nya skiljetecken, som kommatecken och kolon.
  • Repetera "gamla" skiljetecken, som punkt och frågetecken.
  • Träna på att beskriva saker.
  • Skriva för en verklig mottagare (klasskamraterna som får gissa).
  • Träna på att skriva "rent allmänt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar