torsdag 22 mars 2012

Läsläxa i skolan på olika sätt

   

I början av läsåret läste eleverna alltid upp läsläxan i grupp för oss pedagoger. Medan de andra eleverna jobbade med annat i klassrummet, samlade vi en grupp i taget i ett annat rum. Där fick de läsa en sida var. När de andra i samma grupp läser tränar eleven på att följa med i texten tyst.

Sedan började vi göra läsläxan på ett annat sätt. Eleverna fick läsa för varandra två och två, medan vi gick runt och lyssnade.

Just idag har vi läst på det gamla sättet, där vi samlar en läsgrupp i taget. Det är för- och nackdelar med båda sätten, så variation är bra.


Det finns tre olika läseböcker med mer eller mindre text; Ola, Elsa och Leos bok. Eleverna byter bok om den de har blir för lätt (eller för svår). I bästa fall. Just nu har vi inga fler Elsa-böcker. De elever som har Olas bok, men tycker att den är för lätt, får gärna komplettera med att läsa en bok till, som man har hemma.

Syfte:
  • Regelbunden läsning gynnar läsutvecklingen.
  • Läsa för att kunna ta till sig information, instruktioner, faktakunskap m.m.
  • Läsa högt för andra.
  • Lyssna när andra läser.
  • Kunna följa med tyst i en text som andra läser.
  • Följa med i elevernas läsutveckling.
  • Öka ordförrådet genom att läsa mycket.
  • Träna läsförståelse (bra att läsa texten fler gånger).
  • Träna på stavning genom att se i tryck hur ord stavas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar