Brainstorm: Om kompisar och saker man kan vara med om, som inte känns bra. |
Bra önskekompisar med fina egenskaper. |
Det första stget är att göra en inledning genom att beskriva sina kompisar. Den ena berättar för den andra om sin kompis "Anna är 8 år. Hon går på Bergsskolan. Hon gillar att leka med sin hund." Den andre eleven skriver. På så vis är båda aktiva: En säger och den andre skriver. Sedan byter de.
Nästa gång ska vi skriva dialog med talstreck. Då ska det framgå ett problem och en lösning på problemet.
Skrivandets arbetsgång:
Inledning (beskrivning av personerna)
Dialog: problem och lösning
Slut: Hur gick det sedan?
(Eleverna känner igen arbetsgången sedan tidigare. Den är densamma som när vi skrev Tomtesagorna: Inledning, problem, lösning och slut.)
Syfte:
- Kompisprat: Hur vi är mot varandra.
- Kompisprat: Tips på vad man kan göra.
- Samarbeta: Eleverna skriver tillsammans med en kompis/ny kompis.
- Repetera hur vi skriver berättelser med inledning, problem, lösning och slut.
- Skriva dialog med talstreck.
- Utveckla skrivandet allmänt: Stavning, ordförråd, meningsbyggnad...
- Träna fingersättning på tangentbordet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar