onsdag 28 mars 2012

Kompisar med problem och lösning

Brainstorm: Om kompisar och saker man kan vara med om, som inte känns bra.
Vi fortsätter det pågående kompispratet genom att skriva om situationer som kompisar kan vara med om. Eleverna började med att föreslå olika saker som inte är roliga att vara med om, t.ex. när någon avslöjar en hemlighet, när någon slåss, ljuger eller man inte får vara med att leka. Sedan pratade de om olika lösningar: Vad kan man göra åt det problemet? T.ex. säga förlåt, fråga om någon vill leka.

Bra önskekompisar med fina egenskaper.

Eleverna fick sina kompisar (som de tidigare ritat) och ihop med en annan elev var uppgiften att skriva om när de här två kompisarna möts. De ska formulera och skriva om ett kompisrelaterat problem, samt en lösning.

Det första stget är att göra en inledning genom att beskriva sina kompisar. Den ena berättar för den andra om sin kompis "Anna är 8 år. Hon går på Bergsskolan. Hon gillar att leka med sin hund." Den andre eleven skriver. På så vis är båda aktiva: En säger och den andre skriver. Sedan byter de.

Nästa gång ska vi skriva dialog med talstreck. Då ska det framgå ett problem och en lösning på problemet.

Skrivandets arbetsgång:
Inledning (beskrivning av personerna)
Dialog: problem och lösning
Slut: Hur gick det sedan?

(Eleverna känner igen arbetsgången sedan tidigare. Den är densamma som när vi skrev Tomtesagorna: Inledning, problem, lösning och slut.)

Syfte:
  • Kompisprat: Hur vi är mot varandra.
  • Kompisprat: Tips på vad man kan göra.
  • Samarbeta: Eleverna skriver tillsammans med en kompis/ny kompis.
  • Repetera hur vi skriver berättelser med inledning, problem, lösning och slut.
  • Skriva dialog med talstreck.
  • Utveckla skrivandet allmänt: Stavning, ordförråd, meningsbyggnad...
  • Träna fingersättning på tangentbordet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar