Först gick vi igenom matteläxan som eleverna hade till idag. Till denna gång var det ett papper där eleverna skulle addera tal och måla höstlöven i en viss färg, beroende på vad svaret blev.
Sedan gick vi igenom nästa läxa, ett par sidor i Eldorados läxbok, till nästa torsdag. Den handlar en del om talens grannar (tallinjen). Eleverna ska kunna räkna nedåt eller uppåt, även om de så börjar räkna på talet fem.
Resten av lektionstiden fortsatte vi att räkna i matteboken. Vi gjorde även en lek med talet 5. Man har fem föremål och gömmer ett antal handen (alt. håller upp några av handens fingrar och säger antalet). Klasskamraten ska säga hur många som är gömda (alt. nerfällda fingrar). Vi tränar på så vis både plus och minus: Är 3 föremål synliga, så vet eleven att 2 är gömda. 3+2=5 eller 5-2=3. Plus och minus hör ihop!
De två andra lektionspassen idag gick åt till läsläxan. Läsgrupperna kommer till grupprummet och varje elev får läsa en varsin sida för läraren och de andra i läsgruppen. Läraren läser i läsjournalen hur läsningen gått hemma och skriver en kommentar om hur det gått i skolan. Under tiden tar förskolläraren/fritidspedagogen hand om övriga klassen som jobbar i klassrummet.
Vi tycker att eleverna är fantastiska som redan nu kan säga "Jag vill prova en svårare/lättare läsebok". Det är bra att de är medvetna om sitt eget lärande!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar