fredag 16 september 2011

Stafettsaga




Äntligen! Nu har de nya datorerna kommit! (Vi har varit utan sedan skolstart, nästan en månad.) Vi introducerade med att presentera det program på datorn, CD-ord, som vi ska använda när vi skriver. När tangenterna trycks ner hörs bokstavens ljud. När ordet är färdigskrivet så läser datorn upp det. Till slut hela meningen. (Och naturligtvis hela stycket eller det man markerar.) Om ordet stavas fel så hörs det, samt att det blir ett rött streck under. Det ska hjälpa eleverna att skriva rätt.

Vi lärde oss också var man slår på datorn, hur man suddar, när och hur man använder stor bokstav, gör mellanslag o.s.v.

Sedan skrev vi en stafettsaga, där en elev börjar med att säga en mening (lagomt med halvklass, ca 12 elever). Vi pratade om hur sagor brukar börja. Och så skrev läraren "Det var en gång..." medan varje ljud, ord och mening läses upp för eleverna.

Alla fick säga en varsin mening. Om man inte kunde komma på någonting fick man välja bland tipsen som kom från kamraterna. Textremsan klistras fast på ett ritpapper och så ritar eleven själv en bild som passar till just sin text.

Det är kul att skapa någonting tillsammans att vara stolta över. Sagorna sättes upp på väggen i korridoren (så fort tillfälle ges), så att fler kan läsa! Vi har även kopierat sagorna och gjort en bok av dem. Då kan eleverna läsa dem om och om igen. Texterna är elevnära, eftersom det är deras egna ord och så har de bilden som stöd. Det är en viktig faktor när man ska lära sig läsa.

Nästa gång blir det spännande, då skriver eleverna själva på datorn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar