|
På väg till IP. |
Den sista onsdagen i månaden träffar ettorna sina faddrar i åk 4. Varje elev har en egen fadder och de tillsammans tillhör en fadderfamilj som består av fler par. Eleverna har själva fått döpa sina fadderfamiljer till svenska djur, så som Vargarna.
Syftet med fadderverksamheten är bl.a. att skapa trygghet genom att de lär känna andra elever, i andra åldrar, på skolan. Eleverna får också träna på att ta ansvar, som idag när fyrorna höll i lekar under en timme. Förutom ansvaret att se till att allt fungerar och att alla är delaktiga, tränar de förmågor. Åk 4 visar att de har förmågan att instruera andra när de berättar om hur lekarna går till. Åk 1 visar att de förstår och kan följa när andra instruerar.
Och som vanligt var det en fröjd att se eleverna tillsammans. Fantastiskt vilken ansvar de stora tar och fantastiskt hur de små tar till sig allt!
|
Leken Kungens alla söner.
Kungens alla söner En kung väljs ut och de andra får bli kungens söner. Utan att kungen får höra det, bestämmer sönerna vilket land de kommer ifrån, vad de har ätit, vad de har druckit och vad de har för yrke. Sedan går de fram till kungen som sitter på sin tron. Sönerna: Goddag, min kung! Kungen: Goddag mina söner. Vad kommer ni ifrån? Sönerna: Vi kommer från... (ett land)
Kungen: Vad har ni ätit? Sönerna: Vi har ätit... (någon maträtt) Kungen: Vad har ni druckit? Sönerna: Vi har druckit... (en dryck)
Kungen: Vad har ni för yrke? Sönerna visar nu med rörelser vad de har för yrke. När kungen gissat rätt, ropar alla sönerna ja och springer åt alla håll. När kungen lyckats fånga en av dem blir den kungens hjälpreda. När det bara är en kvar blir han ny kung. |
|
Leken Röda lyktan stopp.
Ett två tre röda lyktan stopp En ställer sig en bit bort och vänder sig så att han inte ser de andra och säger: Ett två tre röda lyktan stopp! De andra går mot honom. När han vänder sig om måste alla stå still. Den som rör sig får gå tillbaka till startpunkten. Den som först nuddar den som är på axeln vinner och får stå där nästa gång. |
|
Instruktion i fadderfamiljen om hur leken Kramkull går till. |
Kramkull
En jagar de andra. Den som blir kullad får stå förstenad, men blir befriad när någon kommer fram och ger den en kram.
|
Leken Klockan. |
Klockan
Utse t
vå bon mitt emot varandra med lagom springavstånd emellan. Ett barn ska vara klocka och ställer sig i mitten med ryggen vänd mot de andra som står i ena boet.
Barnen: Hur mycket är klockan?
Klockan: (Svarar med ett antal och vilken typ av steg) Fem elefantsteg!
Barnen i boet måste ta fem stora steg framåt.
Barnen: Hur mycket är klockan?
Klockan: Tio myrsteg!
Ropar klockan att det är frukost, lunch eller middag måste barnen springa över till boet mitt emot och klockan kan då kulla så många han hinner.
|
Leken Under hökens vingar.
Under hökens vingar
En är hök och ställer sig mitt emellan två bon som är markerade på något sätt. Alla andra står i ett av bona. Höken: Under hökens vingar kom! Barnen: Vilken färg? Höken: (Ropar en valfri färg) Alla barn som har den färgen på sig får gå fritt över till motsatta boet. De övriga springer över och höken försöker ta dem. Alla som då blir tagna blir också hökar och får hjälpa till att fånga nya hökar. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar