Skattlådan = en omgjord tändsticksask... |
...där fem pärlor gömmer sig. Asken skakas och sedan skjuter vi bort locket och tittar hur pärlorna fördelas. |
Talsystemet bygger på talet 10. Vi pratar om att vi har gått 22 dagar i skolan hittills, vilket är två tiotal och två ental (som symboler för det har vi två "tiotalspinnar" i en burk och två "entalspinnar" i en annan burk just idag).
Ett tiotal är ganska många, så vi tränar extra på att dela upp det tiotalet i fem och fem först. Att kunna se talbilden fem innebär att kunna se direkt att antalet är fem av någonting, utan att behöva räkna det. (Där kan händerna och de fem fingrarna vara till hjälp!) Tar man bort en av fem, då blir det fyra kvar, tar man bort två då blir det tre kvar o.s.v.
Eleverna har tillverkat en skattlåda av en tändsticksask. I den finns fem pärlor och en avskiljande vägg. Eleverna förutspår och skriver ner hur de tror att pärlorna (5-kamraterna) kommer att fördela sig, t.ex. "1 och 4", "3 och 2", "2 och 3", "0 och 5". Därefter skakar de asken och smyger försiktigt upp locket för att se om förutsägelsen slår in. Spännande lek som övar uppskattning, addition och subtraktion, fastän det kanske inte känns så...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar