fredag 2 december 2011

En minut och en legobit

Språket är grunden för att kunna läsa och skriva. I samlingen varje morgon går vi igenom dagen (datum och vad vi ska göra i skolan), samt läser högt ur en bok. Många elever vill också berätta vad de har gjort eller vad de ska göra. Vi vill ge plats åt berättandet, men vi måste också ge plats åt annat skolarbete. En del elever har alltid mycket att berätta, andra vill inte berätta. Hur gör vi plats åt berättandet? Hur gör vi plats åt allas röster?

Vi har nu testat ett sätt att berätta i samlingen - och fått positiv respons från eleverna. De sitter i sina grupper och den elev som får legobiten (eller vad som helst) i sin hand får börja berätta något för sina tre kompisar. (Legobiten finns med för att  göra det mer konkret vem som har ordet). De andra ska bara träna på att lyssna, inte kommentera. Om man inte har något att berätta kan man säga "pass". När det har gått en minut säger vi till om att "prat-saken" ska skickas vidare. Nu får nästa elev berätta o.s.v. tills alla fyra i gruppen fått prata.

Man äger sin minut, så även om eleven inte vill säga något eller blir klar snabbt, får inte de andra prata.

Syfte:
  • Ge alla elever lika mycket talutrymme.
  • Lyssna på andra utan att avbryta eller prata själv.
  • Tryggare att prata inför en liten grupp än hela klassen.
  • Träna på att berätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar