måndag 27 augusti 2012

Elever på dörren


Eleverna gör en liten figur av sig själva med hjälp av ett fotografi på huvudet och en ritad kropp.

Vi fotograferar elevernas ansikte och skriver ut dem i papperskopior. Därefter klipper eleverna ut ansiktena och limmar fast det högst upp på ett A5-papper. De ritar och färglägger kroppen med kläder. (Innan går vi igenom hur kroppen ser ut, att man inte får glömma hals, axlar o.s.v. Många kroppsdelar som överkropp och armar går att likna vid geometriska figurer.) Och så klipper de ut figuren. De får sitt namn på en liten lapp och limmar även fast den. Vi lärare laminerar sedan alla figurer. Plasten gör dem tåliga.

Sedan sätter vi upp alla med häftmassa på insidan av klassrumsdörren. Om någon är sjuk eller ledig tar vi själva figuren och sätter fast den på ett särskilt ställe på white boarden. När fritids tar vid efter skoldagen - eller om det kommer andra lärare, t.ex. vikarier, så är det tydligt vilka som är borta. Och så kan man ju se alla de andra elevernas namn bara genom att titta på figurerna.

Från allra första början (i åk 1) var tanken att vi även skulle kunna använda figurerna t.ex. vid konfliktlösning. För att klargöra en situation kan man sätta upp figurerna på white boarden och komplettera med enkla symboler. "Ok, ni tre stod här borta vid trädet (ritar ett träd och sätter fast figurerna där) och så kommer ni två gående med varsin sparkcykel (sätter fast de två eleverna och ritar sparkcyklarna)..." Konkretisering!

Syfte:
  • Visuellt stöd vid t.ex. närvarokontroll, konflikthantering.

2 kommentarer:

  1. Tänk om pedagogiken sett ut så här när man själv gick i skolan....
    Ni är super!
    Vilken tur att Elvis har så fantastiska lärare!
    Kramar till er!

    //Anna

    SvaraRadera
  2. Vi gör så gott vi kan :-)
    Tack för dina återkommande värmande ord!

    SvaraRadera