Tidigare har vi alltid samlats i en ring på golvet varje morgon, men fr.o.m. idag är det tyst läsning som gäller. Under 15 min läser eleverna i sin "lådbok" som de valt från skolbiblioteket. 15 min, 5 dagar i veckan blir 1 timme och 15 min läsning i veckan!
I en snabb utvärdering efteråt fick lässtunden gott betyg. Vi lärare tror också att det blir en lugn och bra start på skoldagen. Vi kan gå runt och lyssna på några elever när de läser eller låta dem berätta om huvudpersonen/handlingen (läsflyt och läsförståelse).
Efter lässtunden var det så dags för den traditionella samlingen då vi sjunger morgonsången, kollar närvaron och går igenom dagens schema.
Idag fick vi också en kort muntlig presentation av en bok som en elev läst ut på morgonen (ja, det kan vara svårt att välja en bok som ska räcka minst en vecka till nästa biblioteksbesök!). Eleven håller upp bokens framsida och säger titeln, författare (viktigt att veta efternamnet eftersom biblioteksböckerna är sorterade efter det), vilka huvudpersonerna är och vad boken handlar om.
Syfte:
- Träna på att prata inför en grupp.
- Främja läsglädjen.
- Ge och få bokstips.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar