I slutet av läsåret i åk 1 började vi träna handstil. Eleverna jobbade i häften där de tränade bokstäverna på ett traditionellt sätt. De skrev en bokstav i taget på långa rader. Vi var noga med att forma bokstäverna på rätt sätt och i rätt ordning, t.ex. börja högst upp, att man börjar med "magen" när man skriver a och sedan gör "stolpen".
Eleverna har i uppgift att skriva om sina stenar som plockades under sommarlovet. Det är deras första riktiga handstilsuppgift. Den översta halvan av papperet är linjerat (i rader om tre) och den nedre delen är tom. Där klistrar de in ett fotografi på sig själva och stenen.
I handstilsträningen liknar vi raderna vid ett hus med källare och vind. Vissa bokstäver börjar uppe på vinden, t.ex. versaler och k, l, b, d. Andra bokstäver besöker källaren, t.ex. g, p, q. Raderna ska förenkla för eleverna, men frågan är om vi inte också ska introducera att skriva på bara en rad också (utan källare och vind). Då kan eleverna välja själva.
Finmotoriken är olika utvecklad hos eleverna, så det är lättare eller svårare att hålla sig inom den där lilla raden. Visst är det viktigt att bokstäverna blir lika stora och att det blir fint, men utan skrivglädje och självförtroende har vi inte mycket kvar.
Vi gör som vi brukar: Prövar oss fram och försöker få eleverna att känna efter vad som passar just dem.
Syfte:
- Träna handstil
- Träna på att skriva meningar med mellanrum mellan orden, punkt och stor bokstav.
- Träna på att medvetandegöra för eleverna hur just de lär sig på bästa sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar