måndag 10 december 2012

Korta och långa vokaler


Eleverna får jobba ihop två och två för att diskutera korta och långa vokaler,
men inte skriva av varandra utan att prata om orden.
Vi fortsätter att träna på korta och långa vokaler. En kort vokal följs oftast av två konsonanter (t. ex. sill), medan en lång vokal (t.ex. sil) följs av endast en konsonant.


Framsidan: Korta vokalljud.

Baksidan: Blandat med korta och långa vokalljud.
De som blev klara fortsatte svenskaspel, som t.ex. memory.

Eleverna tränar stj-ljudet med ett memory de gjorde i åk 1.

Eleverna spelar namn-memo (där t.ex. Ellen och Nelle, d.v.s. namnet baklänges bildar ett par).

Eleverna spelar ett memory med ord som kramsnö, citronfjäril.
Paret till ordet blir den bokstavliga tolkningen.

I åk 1 skrev vi faktatexter om de svenska vinterfåglarna.
Vi gjorde ett fågelmemory och det är fortfarande populärt att känna igen dem (namn - bild).
Syfte:
  • Träna på stavningsregler: Dubbelteckning (kort vokalljud leder ofta till två konsonanter.

1 kommentar:

  1. Precis vad vi tränade på hemma idag, Elvis & jag!

    SvaraRadera