|
Eleverna får jobba ihop två och två för att diskutera korta och långa vokaler,
men inte skriva av varandra utan att prata om orden. |
Vi fortsätter att träna på korta och långa vokaler. En kort vokal följs oftast av två konsonanter (t. ex. sill), medan en lång vokal (t.ex. sil) följs av endast en konsonant.
|
Framsidan: Korta vokalljud. |
|
Baksidan: Blandat med korta och långa vokalljud. |
De som blev klara fortsatte svenskaspel, som t.ex. memory.
|
Eleverna tränar stj-ljudet med ett memory de gjorde i åk 1. |
|
Eleverna spelar namn-memo (där t.ex. Ellen och Nelle, d.v.s. namnet baklänges bildar ett par). |
|
Eleverna spelar ett memory med ord som kramsnö, citronfjäril.
Paret till ordet blir den bokstavliga tolkningen. |
|
I åk 1 skrev vi faktatexter om de svenska vinterfåglarna.
Vi gjorde ett fågelmemory och det är fortfarande populärt att känna igen dem (namn - bild). |
Syfte:
- Träna på stavningsregler: Dubbelteckning (kort vokalljud leder ofta till två konsonanter.
Precis vad vi tränade på hemma idag, Elvis & jag!
SvaraRadera