Resultat efter diskussioner: Vad som är viktigast att tänka på i trafiken... och vad som också är viktigt. |
Därefter fick eleverna sitta i grupper, ca 4 personer, och komma fram till vilken av två olika trafikregler/råd var viktigast att tänka på. Innan pratade vi om att ALLA bilder med texter faktiskt var viktiga att följa, men nu ska de träna på att diskutera...
Eleverna fick veta att syftet var att kunna ta ställning, säga vad man tycker och förklara, kanske övertyga, sina kompisar om hur man tänker och varför man tycker att den ena trafikregeln är viktigare än den andra. Är det viktigare att ha CE-märkta reflexer eller är det viktigare att stanna vid ett övergångsställe och kolla att bilen verkligen stannat? Båda är förstås viktiga, men...
I den första gruppen fick de argumentera med de bilder som de gjort själva, men vi märkte snabbt att de tog det personligt och propsade på att sin egen bild med text var viktigast. Den andra gruppen fick inte sina egna, utan några andras bilder med text. Det var att föredra!
Om barn ska sitta i bakåtvänd stol på passagerarsidan måste krockkudden kopplas ur. |
Vi mätte upp 140 cm för att se om det var ok att sitta i passagerarsätet. Eleverna stod på led och kollade om de nådde upp till markeringen. |
En del av alla bilder med vad vi ska tänka på i trafiken. |
Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll:
"Trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt."
Syfte:
- Känna till trafikregler och vad som är bra att tänka på ur säkerhetssynpunkt.
- Träna muntlig framställning: Vara i centrum för allas uppmärksamhet när man läser upp sin text.
- Samarbeta, argumentera och värdera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar