9 + 3 = 10 + 2
8 + 5 = 10 + 3
7 + 4 = 10 + 1
Eleverna ska muntligt kunna beskriva tankeformen, visa med konkret material och även genom att rita. Att på detta sätt "flytta" mellan tal för att fylla på till tiotal, får man användning för vid bla uppgifter som 49+26 som förenklas till 50+25.
Vi börjar med att göra två elevgrupper, en med 9 i och en med 3 i.
Hur många är de tillsammans?
Här finns flera sätt att tänka och inget är fel, men vi uppmärksammade tankegången där man flyttar en elev från 3-gruppen till 9-gruppen, lite mer. Vi fyllde upp till 10. Detta gjorde vi flera gånger med olika tal.
Vi tittade sedan på talblocken, hur de såg ut när man flyttade kuberna.
Vi skrev också stegen som man tänker på tavlan.
Ex 9 + 3 = 10 + 2
/ \
1 2
Syfte:
- Att lära sig olika strategier för huvudräkning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar