Eleverna fick ställa sig i en ring. Läraren började med att gå fram och presentera sig för någon annan i ringen "My name is Cina. What´s your name?" Eleven framför svarar "My name is Greta." Läraren sätter sig ner på Gretas plats. Greta går vidare till någon annan "My name is Greta. What´s your name?". Eleven framför henne svarar "My name is Simon." Greta sätter sig på Simons plats när han går vidare. Som lärare får man höra alla elever prata, alla elever får höra andra och vänja sig vid att prata inför dem och fraserna blir repeterade ofta (eftersom det är 25 elever i klassen).
Sedan skulle vi egentligen göra en annan sak på lektionen, men eleverna ville leka leken igen. Så då utvecklade vi den en aning genom att prata om Mrs, Miss och Mr. De kunde då välja att säga sitt efternamn när de hälsade "My name is Mr Karlsson". De hade också önskemål om att få säga sina mellannamn. Så en del elever sa "My name is Carl" om det var just mellannamnet. Andra elever ville säga förnamn, mellannamn och efternamn.
Ur kursplanen i Engelska - läroplanen (LGR 11)
Undervisningen i ämnet Engelska ska behandla följande centrala innehåll:
"Tydlig talad engelska och texter från olika medier, olika former av enkla samtal och dialoger, filmer och dratiserade berättelser för barn, ord och fraser i närmiljön"
Genom undervsiningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
Förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter.
Formulera sig i tal och skrift.
Syfte:
- Lära enkla fraser som t.ex. What´s your... Ny name is...
- Prata med och inför andra.
- Lära genom lek.
- Elevinflytande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar