tisdag 7 maj 2013

Grupperna spelar upp ett klurigt brott

Igår blev klasserna indelade i grupper och fick till uppgift att träna in en liten teater där
- en klocka skulle försvinna från slottet en natt
- fem angivna personer på slottet skulle delta i teatern
Idag var det dags att visa upp!

Eleverna har samarbetat och fördelat rollerna med mer eller mindre lätthet. De har också fått komma på en historia bakom den försvunna klockan. Grupperna fick en kort stund på sig att träna. Avslutningsvis visade alla grupperna upp teatern för de andra. Vi använde ingen rekvisita, med undantag för några stolar. Några använde en träbit eller annat som klocka.

En del elever sa att de var så pirriga innan uppträdandet, men vad de gillade att spela upp sedan! De ville genast göra om det. Eleverna var också positiva till gruppindelningen. (Vi hade bara gjort den efter hur de satt i klassrummet, för enkelhetens skull.)

Det var roligt att se eleverna i en ny situation - i en roll på "scenen". Eleverna tar olika stor plats i klassrummet i vanliga fall, men här blev det annorlunda. Den som vanligtvis inte pratar kanske hade en mer framträdande roll och kunde ta stor plats. Andra som gärna pratar i klassrummet kunde hålla en lägre profil under uppträdandet. Intressant att bryta mönster.

Syfte:
  • Samarbeta.
  • Fantisera ihop en historia med början, handling och slut.
  • Träna muntlig framställning - att ta plats (alla hade en roll).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar