onsdag 8 maj 2013

Multiplikation eller division?


Vilket räknesätt ska vi använda?

Vi löser några problem tillsammans på tavlan och tar även hjälp av plockisar för att konkretisera det vi gör.

Exempel 1. Det finns 20 hästskor. Till hur många hästar räcker skorna till?

Eleverna har här lite olika lösningar på uppgiften. De har också tänkt på att man kan byta alla skor på hästarna eller en, två eller tre skor.
Vi skriver hur det ser ut på mattespåket och lägger plockisar.

20 
 4  = 5   
OOOO    OOOO    OOOO    OOOO    OOOO
Svar: 5 hästar


20
          2 = 10  
OO  OO  OO  OO  OO  OO  OO  OO  OO  OO 
Svar: 10 hästar

 
Syfte:
  • Läsförståelse
  • Att bestämma räknesätt 
  • Att skriva på mattespråk
  • Att titta om svaret är rimligt
  • Att förstå att det kan finnas fler lösningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar