Vi pratade om gårdagens skolbiobesök. Läraren skrev titeln "Iris" på tavlan och eleverna berättade om den. Läraren skrev stödord utifrån titeln. Sedan fick eleverna berätta om hur man kunde se i filmen att det inte var modern tid, utan 1890-tal. Eleverna hade mycket att berätta..:
"De hade inga tvättmaskiner. De tvättade kläderna nere vid sjön."
"Barnen måste arbeta. De var på åkern och vid sjön och tvättade."
"De fick bara gröt till frukost. De var fattiga."
"De hade konstiga kläder."
"De hade inga tandborstar."
"Det fanns inga bilar."
"De hade postsäckar i båten."
Därefter fick eleverna en bilduppgift, där tanken var att de ytterligare skulle bearbeta filmen genom att prata med sina kamrater och uttrycka sig genom bildspråket. De fick rita en speciell händelse från filmen och beskriva händelsen. Det var härligt att höra eleverna diskutera delar av filmen, hur barnen såg ut, vad de egentligen hade på sig och vad som hände och varför.
När de var klara lade de teckningarna i rätt kronologisk ordning. Då fick eleverna åter igen diskutera vad som hände i filmen "Näe, kalaset var innan mamman åkte till Paris. Den teckningen ska ligga först."
Eleverna lägger teckningarna i rätt kronologisk ordning, d.v.s. efter händelserna i filmen. |
Tre bilder ordnade i rätt ordning. |
Syfte:
- Illustrera till en speciell händelse i filmen.
- Kunna uttrycka sig i bild.
- Kunna skriva en passande text till bilden.
- Återberätta en historia.
- Reflektera över hur det var förr i tiden, speciellt för barn.
- Samtala om film.
- Samtala om samhället förr och nu.
- Kunna lägga sin bild i rätt ordning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar