Torsdag är läxdag. För det mesta är vi två pedagoger i klassen hela dagen (1A: lärare+förskollärare. 1B: lärare+fritidspedagog). På morgonen går vi igenom matteläxan, samt ger en ny. Under resten av lektionen pratar vi matte och räknar i matteboken.
Under nästa pass tar en av pedagogerna med sig en grupp elever till ett annat rum. Eleverna får läsa varsin sida som de hade i läxa. Pedagogen läser också igenom föräldrarnas kommentarer i läsjournalen och skriver en egen kommentar. Eleverna får ett klistermärke, som de alltid blir så jätteglada över! När gruppen är klar kallas nästa grupp in o.s.v.
Under tiden är den andra pedagogen med klassen och läser småböcker. Eleverna läser en liten bok (varierande svårighetsgrader)först för sig själv,sedan för en kompis och till sist för läraren.
Efter lunch fortsätter vi med "läx-läsgrupperna" tills alla elever fått läsa. Övriga är i klassrummet med den andra pedagogen och jobbar i sin alfabetsbok. De klistar bl.a. in sin egenskrivna ordlista som börjar med veckans bokstav (bokstaven Mm den här veckan).
Torsdagarna är riktiga läsardagar! Det är så kul, på gränsen till rörande, att se elevernas utveckling. Liksom den glädje och stolthet de visar när de behärskar sin text. Lästräning hemma gör skillnad!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar