När eleverna kan likheten 2 + 3 = 5, så ska de också kunna uttrycka den likheten som 3 + 2 = 5,
5 - 2 = 3 och 5 - 3 = 2. Kan de en uppgift så har de tre gratis. Det här brukar kallas talfamilj.
Vi inroducerade detta med hjälp av eleverna. Tre barn tex. tre flickor eller tre elever med svarta tröjor och två pojkar eller två elever med blå tröjor ställde sig framför klassen.
Hur många blir dessa grupper tillsammans? Vi skriver på mattespåket, 3 + 2 = 5. Vad händer om vi byter plats på grupperna? 2 + 3 = 5. Här ser vi att det spelar ingen roll hur grupperna står när vi ska räkna ihop dem.
Sedan skulle alla barnen stå bredvid varandra. Vad händer om en grupp går åt sidan? 5 - 2 = 3 och den andra gruppen? 5 - 3 = 2.
När eleverna förstår sambanden mellan addition och subtraktion så behöver de bara lära sig hälften av alla additionskombinationer och kombinationerna i subtraktion får de på köpet.
Hej!
SvaraRaderaSökte efter talfamiljer på nätet och kom in på din sida... Jag håller på att skriva en uppsats om sambandet mellan addition och subtraktion på högskolan. Bra förklaring med eleverna där. Skulle vara spännande att göga för och eftertest och se om det förstod sambandet med denna lektion :)
Hälsningar Malin
Hej!
SvaraRaderaLetade efter en lektion kring talfamiljer och din undervisning var mest relevant och roligt.
Tack för tipset!