Att kunna hantera och lösa problemuppgifter är en stor del i skolmatematiken. Eleverna kommer att stöta på många situationer i livet som kräver att de ska förstå, hitta den fakta som behövs, välja strategier och räknesätt.
Vi har provat på att lösa problem i grupp. En bra gruppstorlek till dessa övningar var fyra stycken i varje grupp.
Uppgift: Vilket halsband kan ni göra med era pärlor?
Varje grupp fick fyra bilder med halsband på. Dessa var gjorda med olika sorters pärlor. Var och en i gruppen fick också varsin bild med några av de pärlor som ingick i halsbanden. De fick inte visa bilderna för varandra. Med hjälp av sina ledtrådar skulle nu eleverna ta reda på vilket halsband som deras pärlor ingick i.
Här måste eleverna samarbeta berätta sina ledtrådar för varandra och diskutera sig fram till en lösning. Det är viktigt att eleverna lyssnar på varandra och att alla få komma till tals. Varje ledtråd har lika stor betydelse.
Jag är imponerad över alla fiffiga övningar ni gör med barnen!
SvaraRaderaVa glad jag är att Elvis har er som lärare!!
Åh... Du skämmer bort oss med komplimanger! Vi börjar nästan se oss själva som ena riktiga hejare!
SvaraRadera