Att få ha sin tomte bredvid datorn fungerar som inspiration. |
- Repetition av att logga in på elevens egen inloggning, starta upp Microsoft Word, CD-ord (talsyntes), spara, stänga ner stänga av datorn på rätt knapp...
- Att sätta rubrik (och att man inte behöver ha punkt efteråt).
- Att skriva löpande text. För att synliggöra vad en mening är tryckte vi tidigare på enter efter varje, men nu skriver vi bara på. Eleverna tyckte att det var häftigt att orden kunde hoppa ner själva på nästa rad om de inte fick plats!
- Hur en saga kan börja: "Det var en gång..." och med en beskrivning av huvudpersonen.
- Vad man kan berätta om man ska beskriva sin tomte. Elevernas förslag: Vad den heter, hur gammal den är, var den bor, om den har en familj, vad den gillar för mat, vad den gillar att göra, om den har speciella krafter m.m.
Den här gången har de ingen skrivkompis, utan skriver sin egen saga utifrån sin egen lilla stentomte. Eleverna sitter ändå två och två för att kunna hjälpa varandra med ordval och stavning. Vi fortsätter också med programmet "CD-ord" som ljudar varje bokstav, ord och mening högt när eleverna skriver. Då upptäcker eleverna snabbt om något är felstavat! Det både hörs och syns (rött streck under).
När vi skriver tomtesagor är vi halvklass. Läraren går runt och hjälper till och vi har valt att rätta tillsammans med eleverna direkt när det gäller t.ex. meningsbyggnad, stavning, skillnaden talspråk/skriftspråk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar