Den här veckan handlar det om bokstaven Vv och ordbilderna ha och har. Innan vi avslöjar för eleverna vilken bokstav det handlar om får de dra sina egna slutsatser genom lite detektivarbete. Vi har stora namnlappar med deras namn som läggs ut på golvet i två grupper. I den ena finns inte denna bokstav i något av namnen, medan den förekommer i alla de andra namnen i den andra högen. När alla elever fått en chans att fundera en stund får någon gissa. Det brukar gå galant! Så även denna gång...
Eleverna fortsatte med bokstavsmassage: Vi gick igenom hur "stora" V och "lilla" v ser ut och låter. Därefter skrev eleverna V:n på varandras ryggar med fingret.
På datorn skrev sedan alla sin ordlista på v (som sedan klistras in i alfabetsboken). Under tiden datorerna vandrade runt mellan eleverna gjordes en bilduppgift parallellt med detta.
Läsläxa till torsdag är texten som handlar om virus, om att vara sjuk. Alla elever hade erfarenhet av att det inte är så roligt. Vi pratade om hur det känns och vad som kan få en att må lite bättre. Eleverna kom med förslag som vi skrev upp på tavlan, t.ex. Coca Cola utan kolsyra, medicin, nallen, mamma.
Därefter fick de göra en bilduppgift som anknyter till att vara sjuk. Mycket klipp och klistra blev det, eftersom det tränar finmotoriken så bra! Uppgiften var att göra sig själva (behövde inte vara porträttlik med rätt hårfärg m.m.) när de ligger i sängen och är sjuka. Vi använde oss av klippdocksliknande figurer som eleverna fick göra mer personliga med hjälp av garnhår och genom att klä dem i pyjamaser. Sedan bums i säng för den sjuka.
Ni skulle se vilket tjusigt gäng det blev! Några stackare blev alldeles prickiga i ansiktet, men så kan det gå om man har vattkoppor!
Bilden kommer att sättas ihop med texten som "sjuklingarna" skrivit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar