I höstas fick vi en stor låda (från Bokjuryn) med nyutgiven barn- och ungdomslitteratur i olika genre (t.ex. lättlästa böcker, faktaböcker, kapitelböcker). Vi läser högt för eleverna, pratar om texten och kryssar i Barnbokskatalogen att vi läst boken.
Vi har just börjat med högläsning efter lunch och det känns som ett bra tillfälle på skoldagen. Eleverna lyssnar mycket uppmärksammat och är delaktiga i bokpratet. De får samtidigt lite boktips och har möjlighet att låna böckerna på skolbiblioteket sedan.
Eleverna kryssar i att de har läst/hört boken och poängsätter den. |
I Barnbokskatalogen visas bokens framsida. Det finns även en kort text om vad boken handlar om. Den runda symbolen visar vilken typ av bok det är, t.ex. spännande, familj och vänner. |
Syfte:
- Inspirera till läsning
- Skapa gemensamma referensramar för att kunna återkomma till litteratur "Minns ni när vi läste..."
- Inbjuda till annan typ av litteratur än vad eleven vanligtvis väljer att läsa
- Reflektera kring texter
- Öka ordförrådet
- Visa olika typer av böcker
- Diskutera viktiga saker utifrån karaktärerna i boken, som t.ex. Bli sams. Ibland är det lättare att prata om andra än om sig själv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar