torsdag 12 januari 2012

Högläsning efter lunch



I höstas fick vi en stor låda (från Bokjuryn) med nyutgiven barn- och ungdomslitteratur i olika genre (t.ex. lättlästa böcker, faktaböcker, kapitelböcker). Vi läser högt för eleverna, pratar om texten och kryssar i Barnbokskatalogen att vi läst boken.

Vi har just börjat med högläsning efter lunch och det känns som ett bra tillfälle på skoldagen. Eleverna lyssnar mycket uppmärksammat och är delaktiga i bokpratet. De får samtidigt lite boktips och har möjlighet att låna böckerna på skolbiblioteket sedan.

Eleverna kryssar i att de har läst/hört boken och poängsätter den.

I Barnbokskatalogen visas bokens framsida.
Det finns även en kort text om vad boken handlar om.
Den runda symbolen visar vilken typ av bok det är, t.ex. spännande, familj och vänner.

Syfte:
  • Inspirera till läsning
  • Skapa gemensamma referensramar för att kunna återkomma till litteratur "Minns ni när vi läste..."
  • Inbjuda till annan typ av litteratur än vad eleven vanligtvis väljer att läsa
  • Reflektera kring texter
  • Öka ordförrådet
  • Visa olika typer av böcker
  • Diskutera viktiga saker utifrån karaktärerna i boken, som t.ex. Bli sams. Ibland är det lättare att prata om andra än om sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar