måndag 23 januari 2012

Udda och jämna tal

Eleverna klipper ut talblock.

Med talblocken ser man tydligt vilka som är udda och jämna.
De udda har en "skorsten" som sticker ut, medan jämna har platta tak.
Ett sätt att strukturera talen som man har stor nytta av i många sammanhang är att dela upp talen i udda och jämna.
I musiken symboliseras udda och jämna genom olika taktarter som tre-takt eller fyr-takt. I sång och rörelse lär man sig känna skillnad. Tre-takt kan upplevas som lite haltande, medan två-takt är stadig och lätt att gå till.

Vi sjunger en sång och rör oss till den som heter "Udda och jämna". I den sången ryms både två-takt och tre-takt. I två-taktsdelen får barnen para ihop sig två och två och vi sjunger ekosång. Det betyder att läraren sjunger först och eleverna härmar som ett eko. I tre-taktsdelen rör sig eleverna ett och ett.

Udda och jämna
Ett, tre och fem och sju. Udda tal går inte mitt itu.
Sju, tre, och fem och ett. Dela dem är inte lätt.
Ut och gå ut och gå två och två två och två
jämna par jämna par ingen kvar ingen kvar
Hej å hå hej å hå men hallå men hallå
det kan gå det kan gå att dela på!
Nio och fem och tre. Udda tal om jag får be.

När eleverna ska välja själva när de ska para ihop sig två och två i sådana här övningar blir det lätt att barnen söker upp en speciell kompis. Här strävar vi efter att alla ska kunna samarbeta med alla och därför har vi som regel att man försöker hitta nya par varje gång.


Syfte:
  • Kunna skilja på udda och jämna tal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar