Här på bilderna är det bara blåmesar, men i verkligheten i klassrummet är mångfalden betydligt större. Där har vi nötväcka, koltrast, kattuggla, pilfink, gulsparv, domherre, gråsparv, hackspett och talgoxe också. Än så länge får alla fåglarna hålla sams i klassrummen, men så småningom får de förstås följa med sina "uppfödare" hem.
Just nu håller eleverna på att avsluta sina faktatexter om just sin fågel. De letar i böcker och samarbetar med andra som har samma fågel. Under skrivandes gång får eleverna respons på meningsbyggnad, stavning och innehåll. "Du har skrivit att den äter talg. Vad är det?" Vi får passa oss för att hamna i "skriva-av-från-en-bok-fällan" där vi inte vet vad det vi skriver betyder. "Du har skrivit att hanen är röd på bröstet. Hur ser honan ut då?" Ibland kan eleven behöva utveckla texten mer.
Att skriva på dator är ett sätt för elever att jobba med samma sak (skriva faktatexter om vinterfåglar) och ändå få uppgiften individanpassad. Alla texter ska visserligen innehålla vissa saker, som t.ex. vad fågeln äter (och ca 5 punkter till). Eleven kan sedan brodera ut texten mer eller mindre utifrån intresse och förutsättningar.
Syfte:
- Individanpassa arbetsuppgifter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar