Måltimme innebär att man jobbar lite extra med sina mål. En del har matematikmål och har då arbetat med mönster och en del har arbetat med stora tal och olika räknesätt som addition, subtraktion, multiplikation och division.
Ormen. |
Här kan man samarbeta och hjälpas åt att ta sig nedför ormen. Den som fortast tar sig från 1 till 1 vinner.
Syfte:
- Att träna olika räknesätt med olika antal siffror.
Till det här spelet kan man välja om man vill ha en eller två tärningar beroende hur fort man vill att spelet ska gå. Man behöver pengar och varsin spelplan där man ska lägga pengarna. En börjar att slå tärningen/tärningarna och tar då lika mycket pengar som prickarna visar. Det gäller att få ihop etthundra kronor. Det finns en regel att följa och det är att det bara får ligga 9 kr i entalsrutan och sedan måste man växla till en tiokrona och det får bara ligga 90 kr i tiotalsrutan. Man måste alltså växla pengar hela tiden.
- Att träna tiotalsövergångar (växlingar).
- Att träna positionssystemet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar