torsdag 23 februari 2012

Meny: Solrosfrö


Varje dag händer det nya saker med våra fåglar i klassrummen! Idag låg det solrosfrön där! Vi pratade om att det var direkt omöjligt att kunna uppskatta antalet när de låg så där huller om buller i en hög. Hur gör vi för att kunna se direkt hur många det är? Grupperar man dem, max 5 i varje grupp, kan man tydligare se antalet.

Den stora frågan var sedan hur många frön våra fem fågelungar får var? Svaret kom snabbt: 3 var. Och nu till något ännu mer intressant: HUR kom du fram till det? Eleven berättar och läraren ritar på tavlan. Någon som kom fram till samma svar, men tänkte på något annat sätt? Nästa elev förklarar och läraren ritar på tavlan.

Syfte:
  • Prata matematik och begrepp
  • Eleven tränar på att uttrycka sig: tankemodelller och matematiska begrepp
  • Lyssna på klasskompisar och få höra olika sätt att tänka (=större chans att förstå)
  • Konkretisera matteuppgifter genom att visa hur man kan rita
  • Elevnära uppgifter: Det är eleven som säger svaret och förklarar på sitt sätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar