Vi fortsätter skriva på faktatexterna om vinterfåglar. Vi har tidigare pratat om vad som kan vara fakta och eleverna har fått minneslappar. När de skrivit om något på minneslappen, stryker de på minneslistan. Det här gör vi för att det ska bli tydligt för eleverna vad de ska komma ihåg att ha med i texten. Lappen förvarar de i sin låda och tar fram den när vi skriver.
Syfte:
- Strategi för att komma ihåg (vad eleverna föreslog att vi skulle ha med i faktatexten).
- Skapa en översikt för eleverna.
Medan några elever skrev på våra tolv datorer idag, gjorde övriga elever andra arbeten. Några som har valt samma fågel turades om att läsa högt om just den fågeln ur någon fågelbok. Andra elever fick prova att spela ett memory om vinterfåglar. Fågelns namn ska paras ihop med bilden på fågeln. Första gången fick eleverna plocka paren med framsidan uppåt. En av eleverna satt med facit (en bild på fåglarna tillsammans med namnen). När eleverna kände sig redo vände de alla korten med baksidan uppåt och spelade på det vanliga sättet.
Memory alternativ 1: Framsidan uppåt. Para ihop rätt namn med rätt fågel. |
Memory alternativ 2: Baksidan uppåt. Vänd på ett namn-kort och en bild för att se om det blev rätt. |
Syfte:
- Minnesträning.
- Lära sig namnet på flera vinterfåglar.
- Träna läsa.
- Uppmärksamma detaljer (på hur fåglarna ser ut).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar