Einar Tvär - i egen hög person. |
Vi fortsätter vårt tema med Detektivbyrån. Dagens kapitel hette "Sally Smart träffar Einar Tvär och fru Silverstråle". Sally söker upp två av de tre huvudmisstänkta, för att ta reda på om det är någon av dem som har tagit dvärgpudeln Piffy.
Vi repeterar kapitel 2, så att alla (de som inte kommer ihåg, de som inte förstod, de som var sjuka, de som var lediga) ska ha koll på vad som hände där. Eleverna delger varandra och när vi fått berättelsen i stora drag läser vi kapitel 3.
Vi ställer frågor efteråt. En del frågor kräver bara att man ska komma ihåg högläsningen, andra frågor kräver att man "läser mellan raderna" (t.ex. om det står "löven faller" så står det ju inte att det är höst, utan det "läser man mellan raderna").
Eleverna får frågan vilka ord som beskriver Einar Tvär (den arge grannen som inte gillar att hundar springer och uträttar sina behov i hans trädgård). Läraren skriver egenskapsorden på white boarden.
Eleverna sitter i par och beskriver Einar Tvär för varandra.
Ord som beskriver Einar Tvär. |
Många stolta elever kryssade i Röda tråden, eftersom de blev klara med uppgiften på den tid som förväntades av dem.
Syfte:
- Kunna beskriva, muntligt och skriftligt.
- Kunna skriva med hjälp av stödord.
- Fortsätta träna på att skriva hela meningar, stor punkt och bokstav.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar