tisdag 25 september 2012

Beskriv den arga grannen Einar Tvär

Einar Tvär - i egen hög person.
Vi fortsätter vårt tema med Detektivbyrån. Dagens kapitel hette "Sally Smart träffar Einar Tvär och fru Silverstråle". Sally söker upp två av de tre huvudmisstänkta, för att ta reda på om det är någon av dem som har tagit dvärgpudeln Piffy.

Vi repeterar kapitel 2, så att alla (de som inte kommer ihåg, de som inte förstod, de som var sjuka, de som var lediga) ska ha koll på vad som hände där. Eleverna delger varandra och när vi fått berättelsen i stora drag läser vi kapitel 3.

Vi ställer frågor efteråt. En del frågor kräver bara att man ska komma ihåg högläsningen, andra frågor kräver att man "läser mellan raderna" (t.ex. om det står "löven faller" så står det ju inte att det är höst, utan det "läser man mellan raderna").

Eleverna får frågan vilka ord som beskriver Einar Tvär (den arge grannen som inte gillar att hundar springer och uträttar sina behov i hans trädgård). Läraren skriver egenskapsorden på white boarden.
Eleverna sitter i par och beskriver Einar Tvär för varandra.

Ord som beskriver Einar Tvär.
Eleverna ska nu göra en skriftlig beskrivning av Einar Tvär. Nu jobbar de individuellt, men får ta hjälp av egenskapsorden på tavlan. Vi berättar att syftet är att de ska visa att de kan göra en beskrivning. Att göra en bild till var deras eget önskemål från igår, när vi började jobba med detta. Alla elever ville rita, även om de visste att uppgiften egentligen var klar efter den skriftliga beskrivning. Elevinflytande och initiavtagande ska uppmuntras!

Många stolta elever kryssade i Röda tråden, eftersom de blev klara med uppgiften på den tid som förväntades av dem.


Syfte:
  • Kunna beskriva, muntligt och skriftligt.
  • Kunna skriva med hjälp av stödord.
  • Fortsätta träna på att skriva hela meningar, stor punkt och bokstav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar