Kryssen visar att eleven har hunnit med de uppgifter som det förväntas att den ska göra. Gubbens min visar vad eleven tyckte om uppgiften. |
När veckan startas upp har eleverna en planering med arbetsuppgifter framför sig i Röda tråden, som de själva har klistrat in fredagen före.
När de har gjort en uppgift kryssar de i rutan och fyller i om det blir en glad eller ledsen gubbe (beroende på om det var lätt/svårt eller roligt/tråkigt). De säger till en lärare och läraren kollar att uppgiften är helt klar och bekräftar det med en signatur.
Eleven fyller också i utvärderingen och reflektionsrutan där den tycker till och försöker motivera varför.
I rutan med skolans kommentar kan lärarna ibland skriva något individuellt till eleverna. Det kan vara något eleven får beröm för, men även något som eleven bör tänka på och träna mer på. Det kan gälla skolarbetet eller ha en social karaktär, som att prata mindre på lektionerna.
I rutan med hemmets kommentar kan föräldrar kommentera veckan som gått, kanske med uppmuntrande ord som stärker barnet eller annat .
Röda tråden skickas hem med eleverna på fredagen så att föräldrar kan ta del av den gångna skolveckan. På nästa uppslag kommer planeringen för kommande vecka och där gör föräldern en signatur under planeringen. Då vet lärarna att föräldrarna har koll på veckan som kommer.
Röda tråden måste vara tillbaka till skolan på måndagar eftersom eleverna kryssar och skriver i boken så fort en arbetsuppgift är avklarad.
Det blir väldigt tydligt för eleven själv, lärare och föräldrar hur elevens skolarbete går. Om man inte har kryssat så mycket så visar ju det att man av någon anledning inte hunnit med skolarbetet. Då måste vi fundera över varför. Är uppgifterna för svåra? Har eleven suttit och gjort annat? Eller är det något som stör skolarbetet?
Syfte:
- Tydliggöra arbetsuppgifterna för eleverna.
- Skapa självförtroende med att se att man gjort det man ska.
- Utvärdera och reflektera över sitt skolarbete.
- Träna på att ta ansvar för sig själv och sitt skolarbete.
- Tydliggöra för läraren vad eleven hinner göra och vad den tycker om sina arbetsuppgifter.
- Göra det lättare för föräldrar att hänga med i elevernas skolsituation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar