måndag 10 september 2012

Vi lär om svampar

Eleverna berättar, läraren skriver.

I förra veckan var vi ute i skogen och letade svampar och tittade närmare på dem. Vi grupperade dem och tittade på vad som skiljde olika svampar åt.

Imorse när vi öppnade klassrumsdörren luktade det dess värre som om vi hade glömt kvar en gammal fisk i klassrummet, men efter ett mindre detektivarbete hittade vi boven - en stor svamp som låg och ruttnade på en bricka.

Nu var det dags att samla in elevernas kunskap om svampar. Vad vet vi om svampar? Eleverna räckte upp händerna och berättade för varandra. Läraren antecknar på datorn i ett dokument som visas via projektorn till filmduken. Eleverna hänger på så vis med i formuleringarna och stavningen. Vi använder oss av CD-ord, där vi ställt in det så att varje ord (inte varje ljud som tidigare) och mening läses upp.

Sedan såg vi filmen "Runt i naturen Leta svamp: Leta svamp i skogen" (ca 8 min, från SLI - läromedelscentralen). Vad vet vi mer om svampar? Vi samlade åter ihop kunskap om svampar och fyllde på texten.

Vid ett senare tillfälle ska eleverna få ett exemplar av den gemensamt skrivna texten. De ska få rita en svamp och skriva delarna (hatt, sporer, ring, fot, strumpa och mycel) på samma papper.

Syfte:
  • Dela med sig av kunskap till sina klasskamrater.
  • Mer aktivt för eleverna, än om endast läraren berättar.
  • Texten blir elevnära, eftersom det är elevernas ord och innehåll.
  • Visa hur man kan inhämta kunskap om olika saker: Lära av varandra, se på film, repetera genom att återberätta (eleverna kompletterar varandra, eftersom de minns olika saker), skriva ner för att komma ihåg. När läraren skriver ner texten läses den automatiskt upp av programmet i datorn. Då får eleverna höra en repetition av fakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar