"Och" är också ett exempel på ett sådant ord. Många tycker att det är en ologisk stavning och då underlättar det att bara lära sig att "och" ser ut och stavas som det gör. Känner man igen ordbilden flyter läsningen på bättre, eftersom eleven slipper lägga ner energi på att stava sig igenom det gång på gång.
Ii
Vi har gått igenom hur bokstaven Ii ser ut och hur man skriver den. Alltid uppifrån och ner (men pricken sist på lilla i)! Eleverna fick sedan jobba i par och skriva sina ordlistor med ord som börjar på bokstaven Ii. Det var väldigt populärt med is i alla former; isbjörnar, isblock, isglass... Nästa gång ska vi klistra in ordlistorna i alfabetsböckerna och förtsätta med de övriga momenten. Eleverna har blivit så duktiga att skriva på datorerna! I början kunde det ta nästan en hel lektion att skriva ordlistor, men nu tog det ca 20 min för hela klassen! Ändå hade vi bara sex datorer i klassrummet som eleverna turades om med. Parallellt med datorskrivandet gjorde vi Halloween-pyssel (bild kommer imorgon).
Skoldagen avslutades med sånger om bokstaven Ii (Radioapan, Fem myror och Majas alfabetssånger).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar