Idag spelade vi memory med levande brickor dvs barnen var brickorna i spelet.
Vi började med att skicka ut två barn utanför klassrumsdörren som skulle spela själva spelet.
Vi andra som var kvar i klassrummet skulle göra iordning spelplanen. Vi bestämde först vad det skulle vara för slags memory. I ena rummet blev det djurläten och i det andra rummet blev det sånger.
Barnen sätts ihop två och två för att bestämma sina egna brickor. (Här måste vi vara med och se till att det inte blir par som har samma läte eller sång.) När alla bestämt hur de ska låta eller vad de ska sjunga så blandar de runt sig och sätter sig sedan på golvet och helst i fina rader.
Nu är det dags för spelarna att komma in och börja spelet. Den som börjar spelet går och lägger sin hand på de brickor som den vill "vända på". Brickorna ställer sig upp och låter eller sjunger. Här gäller det för spelarna att använda sin hörsel. Låter eller sjunger brickorna lika har spelaren fått ett par och brickorna lämnar spelplanen. Om de inte gör det så sätter sig brickorna ner igen. Det är då den andra spelarens tur. Det gäller att samla så många par som möjligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar