De fem 1X2-frågorna grundade sig på påskfilmerna. Eleverna fick lösa dem tillsammans i grupper med tre andra elever. Det var inte helt lätt för dem att veta vad de ska ringa in för svar när man tycker olika i gruppen. Men det är ju också därför vi gör det här, för att träna samarbete.
Gör eleverna frågesporten själva, en och en, blir det mer en "kunskapskontroll" (vad eleven kommer ihåg). Nu när vi gjorde frågesporten tillsammans, är det för att lära sig mer - av varandra. Vi tränar på att diskutera och motivera svaren.
Efteråt pratade vi om hur det var att arbeta i grupp och hur de löste situationer som när man tycker olika ("Vi röstade!"). Vi gick igenom svaren tillsammans och kom faktiskt på att oavsett antalet rätt på frågesporten, så visste alla de rätta svaren efter genomgången. Skulle vi göra om frågesporten så skulle alla ha alla rätt!
Syfte:
- Lära av varandra.
- Få kunskap om högtiden påsken.
- Träna samarbete.
Lotta på Bråkmakargatan. |
Syfte:
- Repetera och uppmärksamma berättarmönstret: Inledning, problem, lösning och slut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar