måndag 23 april 2012

Ute-klocka

Utepass med vår lärarstudent.

-Idag ska vi bygga en klocka med naturmaterial. Hur kan vi göra det? Vilken form har en klocka? Vad kan vi använda?

Eleverna hade många förslag hur och med vad de kunde göra.
De blev uppdelade i två grupper med ca 12 i varje grupp.


De började med att leta saker i naturen som de skulle använda till sina klockor. De la ut det antal naturmaterial som siffran har på klockan.

Sedan fick de även siffrorna som skulle förtydliga antalet.

Några la till och med ut minutstrecken mellan siffrorna. Fiffigt!

Sist letade de efter lämpliga pinnar som skulle bli deras visare.


När klockan var färdigbyggd så fick de ställa sig på led två och två bakom siffran 6. Lärarstudenten ropade ut klockslag och eleverna fick då parvis gå in i klockan och sätta visarna på rätt ställe.

Syfte:
  • Att fundera hur en klocka ser ut.
  • Att kunna göra en modell av en klocka.
  • Att veta hur visarna står när klockan är prick, halv, kvart i och kvart över.
  • Att samarbeta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar