Vi delade upp våra två klasser i tre grupper (ca 16 elever i varje grupp). Läraren läste en påskberättelse högt för eleverna. Efteråt pratade vi om den och om vi kunde komma på några typiska påskord.
Sedan var det vår tur att skriva en gemensam påsksaga. Vi påminde oss om att en saga bör ha en inledning, ett problem, en lösning och ett slut.
Eleverna sitter på golvet framför filmduken. Datorn är kopplad till projektorn så att eleverna ser (och hör) vad som skrivs.
Ett barn börjar berättelsen "Det var en gång en..." Därefter tar nästa elev vid och fortsätter att berätta. Tycker eleven att det är svårt att komma på något kan man ta hjälp av de andra elevernas förslag.
Efter varje mening skriver vi "..., sa Milla (elevens namn)". Sagan skrivs ut och klipps isär i delar. Eleverna får klistra fast sin egen mening på ett papper och göra en passande illustration där.
När alla är klara sätter vi ihop sagan till en bok. Eleverna tycker att det är jätteroligt att höra och läsa sin egen och andras berättelser.
Syfte:
- Skapa tillsammans för att skapa gemenskap.
- Träna på berättarmönster.
- Kunna hålla "röda tråden" i berättelsen.
- Rita en passande bild till texten.
- Läsa elevnära texter (med ord som eleverna själva använder och innehåll som berör och intresserar dem).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar