Nu får eleverna ta fram sin osynliga tallinje i huvudet. Vi bestämmer tillsammans hur lång den tallinjen ska vara. Om t.ex. vi nu väljer en linje som ska vara 0 - 10 får då pedagogen tänka på ett tal som är mellen 0-10.
Tallinje mellan 0 och 50. |
Tallinje mellan 0 och 10. |
Pedagogen bestämmer sig för att talet 6 är det hemliga talet.
Eleverna får då i tur och ordning säga ett tal som de tror är det hemliga talet och samtidigt minskar tallinjen i omfång. Se dialogen:
- Säg ett tal mellan 0-10.
- 3?
- 3?
- Säg ett tal mellan 3-10.
- 7?
- Säg ett tal mellan 3-7.
- 5?
- Säg ett tal mellan 5-7.
- 6?
- Yey!!!!
Samtidigt som pedagogen säger, så skriver pedagogen på tavlan så alla ser vilket talområde som är aktuellt.
Den osynliga tallinjen ökas sedan på och eleverna får säga tal mellan 0-20, 0,50, 0-100 osv.Syfte:
- Att se sin osynliga tallinje.
- Att kunna säga tal mellan ett särskillt talområde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar