torsdag 15 november 2012

Division - introduktion

"Två elever gick till biblioteket och lånade böcker. De lånade lika många var och tillsammans hade de 6 böcker."
Hur många fick de var?

Vi skriver räknehändelsen på mattespråket på tavlan, 6/2 = 3.

Tre elever fick göra samma sak och då skrev vi 6/3 = 2.

Vad händer om fyra elever ska dela på de 6 böckerna?
Alla fyra får varsin bok och så blir det två över. Det blir två i "rest".

Vi provar även med fem elever...
 ... och det gick inte heller att dela lika. Nu blev det en i "rest".

Men 6 elever kan dela på 6 böcker.
 De får var sin bok och mattespråket blir 6/6 = 1.

Här har vi nu gjort ett praktiskt exempel på en "delningsdivision". Vi gör några till prakiska exempel med olika saker som ska delas och skriver också mattespråket på tavlan.

Vi passar också på att introducera en annan delningsform "innehållsdivision". Här ska man ta reda på hur många gånger något går att ta bort.
Exempel: "Vi har 8 hjul. Hur många cyklar räcker de till? Varje cykel ska ha två hjul. Hur många gånger tar vi bort 2 hjul?"
4 gånger 8 - 2 - 2 - 2 - 2, en upprepad subtraktion.
På mattespråket skrivs detta 8/2 = 4.

Vi gör även här många praktiska exempel med antal bilhjul, antal koben osv. Efter det praktiska arbetet så arbetade eleverna själva med divisionstal för att befästa det vi gått igenom.

Syfte:
  • En gemensam start på division.
  • Att få vara med att delta praktiskt, få uppleva division med kroppen.
  • Att förstå begreppet division, både dela lika och innehållsdivision.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar