Hur såg våra saltkristaller ut? Vi jämförde dem med sockerkristallerna som vi sparade från förra uppdraget.
Vad har vi gjort hittills i våra uppdrag? Eleverna har sett förändringar när de blandat fasta ämnen och vätskor och använt filtrerig, silning och avdunstning för att separera ämnena i en blandning.
Idag ska eleverna lära sig en ytterligare en metod att skilja ämnen åt, kromotografi. Vi ska separera färger och få tillbaka dess ursprungsfärger.
Eleverna kommer först med idéer hur färger förändras när de blandas. Sedan använder de kromotografi för att separera svart och grönt bläck.
Eleverna sätter en prick med svart tuschpenna i mitten av ett kaffefilter och lägger sedan en droppe vatten i taget på pricken.
Filtret absorberar vattnet, som kryper utåt, tar med sig tuschet och delar upp sig i olika färger. Kromotografi fungerar så att vatten tar med sig små färgpartiklar när det rör sig utåt på pappret.
Syfte:
- Att förutse vad som kommer att hända
- Att lära sig ännu ett sätt att separera ämnen
- Att samarbeta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar