torsdag 22 november 2012

Nypremiär med efterlängtade småböcker

I klassrummet står småböckerna samlade i en bokhylla.
På torsdagar har vi bibliotekstid. Eleverna lånar böcker och läser. Idag pressade vi även in de efterlängtade småböckerna i det lektionspasset. Vi läste mycket i dem i åk 1 och kommer även att fortsätta med det framöver.


Exempel på lässchema: Nivå 4, samt titlarna som eleven kan välja på.

Det innebär att alla har ett individuellt lässchema med böcker, grundat på läsförmågan. På papperet finns flera olika titlar på böcker. Eleven väljer någon bok och läser den. Därefter läser eleven för en kompis och till sist för läraren. Eleverna målar över titeln på boken de läst och väljer en ny enligt samma procedur.


För att så många som möjligt ska få chansen att hinna läsa kan de inte få läsa hela boken för läraren. De läser istället några sidor så att läraren får en uppfattning om läsutvecklingen. Därefter ställer läraren frågor om texten och ser om eleven har förstått vad den läst och kan berätta om det.

Eleverna jublade när de fick läsa sina småböcker igen! De tycker verkligen att det är roligt och det är härligt att se! Som lärare kan man känna sig stressad när kön för att "läsa upp" slingrar sig lång, men eleverna är tålmodiga och väntar. Idag skickade vi iväg halva klassen till biblioteket först och den andra halvan var kvar och läste småböcker. Då blev trycket lite mindre.

Eleverna målar över titeln på den bok de läst.

Ett annat lässchema där alla böcker är lästa!
 Syfte:
  • Träna läsning.
  • Träna läsförståelse.
  • Synliggöra elevernas läsutveckling för läraren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar