Höstlov för elever kan innebära lite olika saker för olika lärare, men även från skola till skola och från år till år. I år såg det ut så här för just oss två:
Måndag fm:
Nytt elevschema
Vi gör om elevernas schema. Fram till höstlovet har en hel del tid gått till simundervisningen som varit två gånger i veckan för båda klasserna (de har åkt var och en för sig). Vi tar fram timplanen, där det står hur många minuter eleverna ska ha av alla ämnen, och utgår från den. Nytt elevschema skickas hem senare!
Pedagogiska material
Utifrån de nya lektionspassen gör vi en djupdykning i skåp och lådor och letar efter lämpligt material, t.ex. läsförståelseuppgifter, tabellträningsmaterial.
Em:
HLR
Hjärt- och lungräddning m.m. Efterfrågad, efterlängtad och (livs)viktig utbildning.
Tisdag:
Lokal pedagogisk planering
Lärare från skolområdet träffas. Vi diskuterar och skriver LPP:n tillsammans, i olika ämnen. En lokal pedagogisk planering är ett dokument som beskriver ett speciellt arbetsområde i undervisningen. Där står målet med undervisningen, vilket innehåll som ska behandlas, vilka arbetsmetoderna är, redovisningssättet och vad som ska bedömas. Alltihopa styrs av det som står i läroplanen och kursplanen.
Onsdag:
Undervisningen framöver
Planering av undervisning kortsiktigt (detaljplanering av det vi gör veckan efter lovet) och långsiktigt (grovplanering av det vi gör fram till jul och även en del av det vi ska göra på vårtermin).
Litteratur
Inläsning av litteratur, t.ex. forskning kring olika arbetssätt, hur man inspirerar och stimulerar elever att skriva berättelser.
Fixar
Praktiska sysslor som t.ex. prova olika material så som spel, besöka biblioteket för att söka litteratur till undervisningen, besöka lokala företag för att få material (som går att återanvända).
Torsdag och fredag
Lediga
Inarbetad arbetstid! (Oftast är vi effektiva här och passar på att vara lite förkylda när vi ändå är lediga - men i år finns det hopp!)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar