måndag 5 november 2012

Signalement på en klasskamrat


Uppdraget och skrivövningspapperet.
Eleverna har fått ett nytt uppdrag av detektiven Sally Smart. De ska beskriva en klasskompis, d.v.s. skriva ett signalement. Vi började med att läraren beskrev en person och så fick eleverna gissa vem det var. Sedan pratade vi om att man vad man kan beskriva (ålder, ögonfärg, kläder o.s.v.), men att man inte kunde skriva "Hon har FINA skor!" eftersom det är någonting man tycker själv. Det är bättre att försöka beskriva skorna "Hon har vita skor".

Några elever läste uppdraget högt för alla, en mening var. Läraren delade ut en lapp till varje elev och den person som stod på lappen skulle eleven beskriva.


 

När alla skrivit klart fick de läsa upp vad de skrivit och klasskamraterna fick räcka upp handen och gissa vem som döljde sig bakom signalementet.

Elevernas signalement sitter uppsatt på klassrumsväggen.
Eleverna läser signalementen.
Svaret längst ner döljs av att papperet är uppvikt.

För att se om man gissat rätt viker eleverna ner papperet och läser det rätta svaret.
Syfte:
  • Att skriftligt kunna beskriva en kamrat, så att andra förstår vem det är.
  • Kunna skriva texten så att den är läslig för sig själv och andra.
  • Kunna läsa upp det man skrivit så att andra förstår.
  • Kunna skriva med stor bokstav och punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar